Een occasion kopen in 2018, is Diesel nog wel een verstandige keuze? Jazeker!

De afgelopen maanden is er veel ophef geweest (en nog steeds) over het dieseldrama dat uit Duitsland is overgewaaid. Hamilton Automobielen krijgt veel vragen over het kopen van een occasion, en of het kopen van een diesel nog wel een verstandige keuze is. Daarom zetten wij onderstaand alles voor u op een rijtje.

Diesel drama, wat is er nu werkelijk in Duitsland aan de hand?

De hoogste bestuursrechter gaf Duitse steden afgelopen februari groen licht voor een verbod op dieselauto’s dat niet voldoet aan de zogeheten Euro 6 norm. Voor de duidelijkheid: het betekent niet automatisch dat alle Duitse stadskernen straks zo’n verbod hebben. De rechter oordeelde alleen dat de wet het toelaat. Dat steden straten mogen, of zelfs moeten afsluiten voor vervuilende voertuigen.

De zaak was in eerste instantie aangespannen door milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH), omdat de grenswaarden voor stikstofdioxide in Düsseldorf en Stuttgart ver waren overschreden. De rechter stelde de milieuorganisatie in het gelijk, waarop Düsseldorf en Stuttgart het hogerop zochten.

Zeventig Duitse steden voldoen niet aan de Europese norm voor luchtkwaliteit. DUH heeft tegen zo’n twintig steden, waaronder Berlijn en München, rechtszaken aangespannen.

Wel moet de maatregel gefaseerd worden ingevoerd en geldt er een overgangsperiode. Zo is een verbod in Stuttgart niet mogelijk vóór 1 september 2019. Er gelden ook uitzonderingen voor kleine ondernemers zoals loodgieters.

Wanneer gaan de steden het verbod dan invoeren?

In de Max-Brauer Allee in Hamburg is vanaf april geen enkel dieselvoertuig dat niet aan Euro 6 voldoet meer welkom. Dat is dus 1 straat in 1 stad in Duitsland! Gemeenten worstelen ook nog met een hoop vragen: hoe herken je zulke auto’s, hoe hou je ze tegen, hoe voer je een verbod uit, voor wie geldt een uitzondering? Bovendien hamert de rechter op proportionaliteit; een verbod mag alleen als het doel niet op een andere manier kan worden bereikt.

Oftewel, het valt allemaal wel mee en dat gaat allemaal nog wel even duren. Bondskanselier Merkel verwacht dat het oordeel van de hoogste rechter beperkte gevolgen zal hebben. “Het gaat om enkele steden waar nog meer moet worden gedaan, niet om het hele land en alle autobezitters”, zei Merkel in een persconferentie. Ze benadrukte dat het oordeel niet op alle dieselrijders betrekking heeft.

De bondskanselier wees erop dat in veel steden de waarden maar net overschreden worden. Ze verwacht bovendien dat de maatregelen die steden al genomen hebben snel hun vruchten zullen afwerpen.

Mensen, waar hebben we het dan over?

Dit alles speelt zich af in ons buurland Duitsland. Concreet geldt het verbod op dit moment op 1 straat in Hamburg. Steden treffen tevens andere maatregelen tegen de net overschreden waarden waardoor Diesels gewoon de steden in mogen.

Ons advies

Ja er gaan dingen veranderen, maar alles wordt gematigd ingevoerd en dan ook nog eens in een ander land. Zet op een rijtje hoeveel kilometers u rijdt, wat de kosten zijn van Diesel/ Benzine/ Wegenbelasting en de kosten van de auto zelf. Is het voordeliger om een Diesel te rijden, dan kunt u deze met een gerust hart aanschaffen en nog heel wat jaren rijplezier aan beleven.

De prijzen van dieselauto’s in Duitsland zijn mede door de gezaaide paniek kei hard gekelderd. Hierdoor zijn diesels op dit moment zeer voordelig te importeren. Ook heeft deze media gekte effect gehad op de prijzen van dieselauto’s in Nederland, terwijl in Nederland niets is veranderd. Doe hier uw voordeel mee!

Bekijk hier ons huidige aanbod. Heeft u nog vragen of kunnen wij u helpen, laat het ons weten.

Categories: