Roadtrip 2019- 5 landen in 5 dagen

Roadtrip 2019

De jaarlijkse roadtrip van Hamilton Automobielen & friends zit er helaas weer op! Vorig jaar reden we door de prachtige Franse Alpen, dit jaar werd het wat anders. Tijdens de voorbesprekingen kwamen we er niet uit waar we dit jaar voor zouden gaan. We hebben al aardig wat routes gereden, met als inspiratiebron de Curves boeken, maar we hebben ook nog genoeg niet gezien.

Al snel waren we eruit dat we zouden starten bij ons ‘tweede thuis’: de Nurburgring, gelegen in de fantastische Duitse Eiffel. Dit jaar startten we met dezelfde 3 Golfjes 4 R32, een nieuwe deelnemer in een Audi RS3 sedan, en de Mercedes C63 S AMG was ingeruild voor een piekfijne BMW X6 M550 D.

 

 

 

 

(Stelvio)

Dag 1: (NL) (DE): Eenmaal gearriveerd bij de Nürburgring werd er ingecheckt bij het Dorint hotel, waar alle kamers uitzicht hebben op de ‘Ring’. Onder het genot van een drankje, met op de achtergrond de fijnste geluiden van voorbij racende super cars en hot hatches, bespraken we op het dakterras wat we zouden gaan doen. Een paar rondes op de ‘Ring’ mochten niet ontbreken!

Bumper aan bumper scheurden we met 2 Golf MK4 R 32’s over de ring drie heerlijke rondes. 

Dag 2: (DE) De volgende ochtend vertrokken we naar Lindau aan de Bodensee via een mooie binnendoor route. ’s Avonds was er tijd voor een goed stuk vlees buiten op het terras, met uitzicht op de Bodensee. Dat was wel vol te houden zo…

Dag 3: (AT) (IT) De derde dag alweer, vandaag begonnen de bergpassen. Het echte sturen kon beginnen! Met onze handschoentjes aan wreven we enthousiast in onze handen, een kleine stijging van adrenaline in ons bloed zorgde voor de juiste stemming en alertheid die nodig was om onze 271 PK sterke vrienden de bochten door te leiden.

De eerste pas die we overgingen was de Flexenpass, gelegen in het Oostenrijkse Vorarlberg. We stegen naar 1773m hoogte. Het maximale stijgingspercentage op deze weg bedraagt 10%. Hierna gingen we de 1793m hoge Arlbergpas over. 

We kwamen al aardig in de stemming voor de wintersport doordat we een aantal skigebieden met besneeuwde bergtoppen door kwamen. Binnendoor reden we van de Arlbergpas naar de Silvretta Hogalpstrasse. Circa 1,5 uur later arriveerden we daar en bereikten we 2032m hoogte met een stijging van 14%. Om hier gebruik van te mogen maken moest er tol worden betaald. Bovenop de pas ligt het Silvretta stuwmeer, zeer de moeite waard om even te stoppen. De Silvretta Hogalpenstrasse is vanwege de hoge ligging gedurende de wintermaanden afgesloten voor het wegverkeer (november- april).

Vanuit de Silvretta reden we door naar de Resschenpass, of in het Italiaans de Passo di Resia. Deze pas is gelegen op de grens tussen Oostenrijk en Italie. De maximale hoogte hier is 1504m. In het meer zou een verborgen stad liggen…

Om de dag af te sluiten vervolgden we onze reis naar de Passo Dello Stelvio. De bergpas is vooral bekend vanwege wieleretappes in de Ronde van Italië. De Stelvio is een van de hoogste verharde bergpassen in de Alpen met 1846m. Het stijgingspercentage is 7.7%. Eenmaal boven gearriveerd namen we de tijd om de 48 gereden haarspeldbochten van bovenaf te aanschouwen, wat een plaatje! 

Richting Bormio reden we vanaf de Stelvio naar beneden, een van mijn favoriete afdalingen van deze roadtrip. Voor ’s avonds hadden we een hotel geboekt in het belastingvrije wintersport plaatsje Livigno. 

Dag 4: (SW) Voor mij was dag 4 het toppunt van deze roadtrip. Man man man wat is Zwitserland prachtig! In de ochtend staken we de grens over van Italië naar Zwitserland, en begonnen we met de beklimming van de Berninapass. De Berninapas verbindt het Veltlin-dal met het Engadin-dal. De pas is 56 kilometer lang en bereikt een hoogte van 2328 meter.

Circa 35 km verderop vervolgden we onze klim naar de Julierpas met 2284 km hoogte en een stijgingspercentage van maximaal 11%. Na de Julierpas volgden de Sustenpass (2224m hoogte en 9% stijging), de Grimselpass (2165m hoogte en 10% stijging), een klein stukje Furkapass (2431m hoogte en 10% stijging), de Nufenenpass (2478 m hoogte en 11% stijging) en de Gotthardpass (2108m hoogte en 8% stijging). 

Van alle 13 gereden passen, was voor mij de Grimselpass het hoogtepunt. Naast de prachtige uitzichten gaf deze pas ons alles waar we in onze jaarlijkse roadtrips naar op zoek zijn: geweldige wegen en fantastische haarspeldbochten. De Grimselpas wordt vaak in combinatie gereden met de Furkapas en de Sustenpas. Samen vormen deze de, bij toeristen populaire, Driepassen-tocht.

Deze avond verbleven we in een fijn hotel in Andermatt, ook een mooi skigebied.

Dag 5: (SW) (NL) De laatste dag, hier reden we onze laatste pas, de 1948m hoge Klausenpas.  

Via de Bodensee vervolgden we onze reis verder terug richting Nederland. Onderweg nog een korte stop bij het Porsche ontwikkelingscentrum in Weissach (DU). Hier konden we een aantal nieuwe Porsches aanschouwen. Met onze tong weer terug in de mond stapten we in onze auto’s en reden we het laatste stuk terug naar huis.

Met totaal 2600 kilometers in de wielen erbij, kunnen we er weer een jaartje tegenaan. Ook deze route is een dikke aanrader voor mensen die van sturen houden.

Categories: